فرش ایرانی

فرهنگ و هنر ایرانی در نزد جهانیان با نام «فرش» گره خورده‎است. این هنر ظریف در جای‎جای ایران با شکل‎ها، رنگ‎ها و طرح‎های گوناگون در روستاها و کارگاه‎های قالی‎بافی توسط هنرمندان بافته می‎شود. قالی‎ها بر روی یک دار چوبی بافته می‎شوند. این دار که رشته‎های ریسمان عمودی به موازات هم روی آن بسته می‎شود، پایه کار و آغاز کار قالی‎بافان است. هنرمندان قالیباف با عبور دادن نخ‎های رنگی با توجه به نقشه به صورت افقی، به تدریج قالی را می‎بافند تا به بالاترین ردیف برسند. ناگفته نماند که پیش از آغاز کار بافت، پشم حیوانات چیده می‎شود و توسط خانم‎ها با دوک نخریسی ریسیده و تبدیل به الیاف میشوند. سپس الیاف برای رنگرزی برده می‎شود که خود با شیوه‎‎ای سنتی صورت می‎گیرد. نخ‎ها را در دیگی با آب جوشان می‎ریزند و نخ‎های ریسیده شده از پشم حیوانات را درون آن می‎جوشانند. با افزودن رنگ‎دانه‎های طبیعی مانند پوست گردو، پوست انار، روناس و سرخس، رشته‎های الیاف را به رنگ‎های گوناگون درمی‎آورند.

از جمله مراکزی که هنوز دانش سنتی بافت قالی در آن رواج دارد، منطقه «فارس» در جنوب ایران و شهر «کاشان» در مرکز ایران است که نقش‎های منحصربه‎فرد و تکنیک‎های بافت آن‎ها منحصربه‎فرد است. از همین رو در سال 2010 میلادی در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیدند. قالی فارس از این جهت مورد توجه است که هنرمندان قالیباف، بدون هیچ نقشه از پیش تعیین شده و به صورت بداهه فرش را می‎بافند و معمولاً آن‎چه از چشم‎اندازهای پیرامون خود در ذهن دارند را روی قالی نقش می‎کنند. بنابراین هیچ دو قالی را نمی‎توان شبیه هم یافت. اما داستان قالی در کاشان متفاوت است. نقش قالی کاشان از پیش با ظرافت خاصی طراحی می‎شود. نقوشی از جمله گل و گیاه، حیوانات، شاخ و برگ و همچنین صحنه‎های تاریخی بر روی کاغذ شطرنجی کشیده می‎شود و در اختیار قالیباف قرار می‎گیرد. این هنرمند نیز به شیوه «گره‎فارسی» فرش را می‎بافد. به طوری که در پشت قالی، مجموعه‎ای از گره با نقش موردنظر به چشم می‎خورد. اما روی آن رشته‎های کوتاهی است که زیبایی و ظرافت خاصی دارد.

Iranian carpet

Iranian culture and art is linked to the world by the name of "carpet". This fine art is woven by artists across the country with various shapes, colors and designs in carpet weaving villages and workshops. The carpets are woven on a wooden board. Having the vertical threads parallel to each other is the starting point for carpet weaving. Carpet weavers gradually cross the carpet to reach the highest rows by crossing the colored threads according to the map horizontally

It isn’t left unsaid that before the weaving, the animal's wool is trimmed and spun by the women and turned into fibers. The fibers are then taken for dyeing, which is done in a traditional way. Pour the yarns into a pot of boiling water and boil them inside it. Turning the yarns in to different colors by adding the natural color of walnut, pomegranate, rhubarb and ferns

Among the centers where the knowledge of traditional carpet weaving is still prevalent, is Fars area in southern Iran and the city of Kashan in central Iran, with unique roles and textural techniques. Thus, in 2010, they were registered on UNESCO Intangible Heritage List. The Persian carpet is of interest because the carpet weavers, without any predetermined plans, weave the carpets impromptu and usually embody what they have in mind from their surroundings

So not any two carpets can be found alike. But the story of carpet is different in Kashan. The pattern of Kashan's carpet is pre-designed with a certain elegance. patterns such as flowers and plants, animals, foliage, and also historical scenes are drawn on checkered paper and are provided by carpet weavers. The artist also weaves the carpet in a "Persian knot" style. So that on the back of the carpet, there is a set of knots with the desired pattern. But there are short threads on it which have a certain beauty and elegance