skills of building Iranian Lenj sailing boats

لنج‌سازی

 لنج، گونه‌ای از کشتی کوچک و یا قایق بزرگ باری و مسافری. جالب توجه است که هر لنج در نوع خود بی‌نظیر است، چرا که برای ساخت لنج از هیچ نقشه‌ای استفاده نمی‌شود. لنج اثری هنری است، زاده ذهن سازنده خود و آموخته از پدران. روستای گوران درخط ساحلی خلیج فارس، از جمله معدود روستاهایی است که همچنان کارگاه لنج‌سازی در آن دایر است. به‌سبب هزینه بالای ساخت امروزه استفاده از لنج‌های فایبرگلاس رایج شده، که در شکوه و زیبایی و در استقامت و کیفیت فاصله بسیار زیادی با لنج‌های چوبی دارند. جنس بدنه لنج ازدرختانی چون «ساج»، کهور و «کُنار» است و دلیل رنگ قرمز بدنه لنج استفاده از روغن کوسه‌ است که مانع نفوذ نم و رطوبت به داخل آن می‌شود. ساخت هر لنج با پنج تا شش نفر نیروی کار بین دو سال و نیم تا سه سال طول می‌کشد و هنگام به آب انداختن لنج مراسم محلی خاصی با حضور ریش‌سپیدان و مردم محلی برگزار می‌شود که همراه با موسیقی محلی است.

 Lenj is smaller than a ship and a bit larger than sailing boats which is used for cargo and passenger transportation. it is interesting that each Lenj is unique because no plan is used to build it. Building a Lenj is a work of art,derived from the teachings passed down from generation to generation. The village of Guran on the Persian Gulf coastline is one of the few villages that still has workshops to build traditional Lenj boats.
Due to the high cost of manufacturing, the use of fiberglass is on the rise and common, which are great in beauty, durability and quality, also very similar to wooden Lenj. Lenj is made of tree trunks such as teak, horn beam , and Jujube, the exterior part or body of Lenj is red because of using shark oil that prevents moisture and damp penetration. Construction of each Lenj with five to six builders takes about two and a half to three years to complete and a special local ceremony accompanied by traditional music will be held with the presence of elders and locals .